Autosprint Facebook stranica

Savjeti

Starost novih guma

 

Unazad više od 10 godina različita tijela BRV-a (Saveza njemačkih prodavača guma i vulkanizera), kao što su BRV-ov odsjek 'Autoservis/tehnika guma', BRV-ova arbitražna komisija i BRV-ova arbitražna služba, ali i ured za javno djelovanje, bave se u redovitim razmacima i iz najrazličitijih povoda, temom starosti autoguma. Četveroznamenkasti DOT broj pouzdano informira o vremenu kada je guma proizvedena. Na primjer DOT broj 2200 kazuje da je guma proizvedena u 22. kalendarskom tjednu, a 00 kazuje da je to bilo u 2000. godini.

U nedavnoj prošlosti se u sve većoj mjeri događalo objavljivanje netočnih informacija, a najčešće su se sukobljavale organizacije za zaštitu potrošača i autoklubovi (ADAC), ali i organizacije za tehničko ispitivanje (DEKRA) koje su se u bitnim crtama svodile na dva ključna zaključka:

1.) Gume starije od dvije godine nisu više nove gume i ne mogu (ne smiju) se kao takve nuditi kupcu ili samo uz odgovarajući popust.

2.) Gume koje se montiraju na vozila, a starije su od šest godina, predstavljaju sigurnosni rizik i stoga se moraju neodložno zamijeniti.

Te dvije 'hipoteze' izvedene su uglavnom paušalno iz opće važeće spoznaje da autogume stare. BRV se uvijek zalagao za objektivno tumačenje i razjašnjenje ove teme, čak i kada mu se s druge strane podmetalo suprotno. BRV tvrdi da su najtočnije izjave proizvođača guma, jer tko ako ne sami proizvođači guma može s obzirom na zakon o garancijama i proizvodnim jamstvima davati jednoznačne i time u smislu zakona obvezujuće izjave? U prošlosti su i sami proizvođači auto guma svojim nepreciznim objašnjenjima dolijevali ulje na vatru rasplamsalih polemika. Čak ni BRV-ova smjernica nije do kraja jasna i jednoznačna kada je u pitanju starost guma.

Bilo, kako bilo, kristalizirali su se slijedeći zaključci. Gume stare zbog fizikalnih i kemijskih procesa, a to vrijedi i za korištene i nekorištene ili malo korištene gume. Da bi se djelovalo suprotno tom procesu, mješavinama guma se dodaju tvari koje u potrebnoj mjeri sprečavaju kemijske reakcije s kisikom i ozonom, što smanjuju performanse. Time se jamči da i guma koja je više godina ispravno uskladištena odgovara specifikaciji nove gume i njezina uporabna vrijednost nije umanjena.

Preporučuje se gume starije od 10 godina rabiti samo ako su ranije bile stalno u uporabi u normalnim uvjetima. Te gume dakle ne bi trebalo više skidati i ponovno stavljati na naplatak kotača, već samo potrošiti u redovitoj vožnji. Kod osobito jako stare gume na kamp-kućicama preporuča se zamjena već nakom 6, a najkasnije nakon 8 godina.

Temeljni očekivani vijek trajanja gume iznosi 10 godina, a kod guma koje su starije od 10 godina ne bi trebalo biti kompromisa iz sigurnosno-tehničkih razloga. Guma ispravno uskladištena do 5 godina odgovara specifikaciji nove gume i njezina je uporabna vrijednost nesmanjena! Kod kupnje autogume pazite da od godine proizvodnje nije prošlo više od 5 godina! To znači da prodavači ne bi smjeli prodavati gume koje premašuju 5 godina od proizvodnje, ali se već ugrađene gume mogu bez problema koristiti na vozilu do njihove starosti od 10 godina od datuma proizvodnje.

Ako se zna da vozač prolazi puno kilometara i da će gume potrošiti znatno prije roka od 10 godina, takav vozač može bez bojazni na automobil namontirati nove gume starije od 5 godina.

Izvor: www2.autoportal.hr

 
 
Michelin, Mitas, Fulda, Kleber, good Year, Sava, Dunlop, Barum, Uniroyal, Bridgestone